Tuesday, March 5, 2013

8 Gua yang Menyimpan Sejarah Dunia ..

1. Petra, Jordan

Kota Petra di Jordan dikenali sebagai lokasi untuk filem Indiana Jones dan Perang Salib Terakhir. Ini Juga salah satu dari 7 keajaiban dunia yang baru, dan sangat mudah untuk melihat hasil seni pembinaan yang termasuk Pagar Canggih yang pernah dilihat. Dibina dari kawasan ke Lereng Gunung Hor, Petra berkembang selama Zaman Rom, tetapi tidak diketahui dunia barat sehinggalah pada 1812 ketika ditemui oleh peneroka dari Switzerland, Johann Ludwig Burckhardt. Lebih Dari 800 Monumen individu dapat dilihat di Petra, termasuk makam, tempat mandi, ruang kuil dan tempat pengkebumian.







2. Al-Hijr, Arab Saudi

Antara laman pagar terkenal adalah seni arkitektur dari Arab Saudi iaitu Al-Hijr atau juga dikenali sebagai Madain Saleh. Nama pada bahagian depan tempat tinggal di Al-Hijr telah diukir di gunung Pasir Batu sebelum masihi. Al-Hijr iaitu 'Tempat berbatu' secara umum bermaksud Yang - dipercayai telah dihuni oleh Nabataeans dan Tsamud. Tempat ini mempunyai ciri-ciri telaga hawa, makan monumental pengawetan, inskripsi dan gambar gua.







3. Rock-Hewn Churches of Lalibela, Ethiopia

Struktur paling menakjubkan yang diukir dari batu adalah gereja-gereja Lalibela, Ethiopia. 11 batu yg menghasilkan setiap gereja telah diukir dari satu blok granit dengan atap pada permukaan tanah. Pada abad ke-12 Raja Lalibela ditugaskan oleh gereja-gereja dengan tujuan menciptakan Jerusalem Baru bagi mereka yang tidak biasa membuat lawatan ke kota asalnya. Setiap gereja diciptakan dengan mengukir parit lebar di keempat sisi batu dan kemudian dengan susah payah memahat keluar dalamannya. Yang terbesar di antara mereka berdiri setinggi 40 meter.





4. Abu Simbel Nubian Monuments, Mesir

Empat kolosal patung kuno Mesir Firaun Ramses II iaitu penjaga pintu Abu Simbel, sebuah candi dipotong dari tebing batu pasir di atas Sungai Nil. Ditugaskan oleh Ramses sendiri, candi menghadap ke timur sehingga dua kali setahun, sinar matahari mencapai ke dalam tempat terdalam dan menerangi patung Ptah, Amun-Re, Ramses II dan Re-Horakhty. Kompleks dipindahkan seluruhnya dari tetapan asalnya pada tahun 1960 untuk mengelakkan banjir ketika Tasik Nasser telah dibuat.






5. Goa Gajah, Elephant Cave Temple, Bali

Gojah gua atau Goa Gajah, merupakan salah satu laman di Bali yang paling bersejarah signifikan. Gua yang tampaknya sebahagian hancur oleh bencana alam lama, dan tidak dikesan selama berabad-abad sampai sebuah pasukan arkeologi Belanda menemuinya pada tahun 1923. Pembinaan telah dibina pada abad ke-11, Goa Gojah mempunyai ciri-ciri patung dipengaruhi oleh Hindu dan Buddha dan mengandungi ruangan meditasi rahsia bagi para sami atau pertapa. Dua kolam renang mandi tradisional di luar gua mengandungi air dikatakan memiliki sifat ajaib.






6. Cappadocia Cave Houses, Turki

Cappadocia adalah salah satu daripada 73 wilayah Republik Turki, dan mempunyai salah satu pemandangan paling aneh dan menarik di dunia. Tanah, batu kerdil ciri-ciri formasi batuan tufa 'gunung berapi aneh' disebut sebagai 'Fairy Chimneys' 'serta bandar-bandar bawah tanah kompleks dan bangunan dipotong dari 'tufa' lembut. Ianya meliputi gereja, dengan medan dan lengkungan menghiasi wajah batu dikawasan tersebut.







7. Ancient Rock City of Matera, Itali

Di kota Matera buatan batuan kuno ini terletak di Itali barat daya, orang yang tinggal di rumah yang sama seperti nenek moyang mereka pada 9.000 tahun yang lalu. Matera diciptakan dari jurang berbatu dan gua-gua alam yang banyak di daerah tersebut - disebut 'Sassi di Matera' adalah rumah pertama dari penduduk Neolitik di kawasan-kawasan tersebut. Gua menghasilkan labirin rumah, dan itu hampir mustahil untuk membezakan formasi batuan alam dari arkitektur kuno. Rumah-rumah yang kelihatan tumbuh dari batu dengan cara organik, mencipta sedikit daripada objek pelancongan dari apa yang dikatakan pada pertengahan abad ke-20 sebuah bandar hantu. Matera adalah lokasi penggambaran untuk filem Mel Gibson 'The Passion dari Kristus'.





8. Yungang Grottoes, China

Grottoes Yungang dari Datong di daerah Shanxi ini terdiri daripada 53 gua dan 51.000 patung, dan adalah salah satu contoh seni gua yang indah di China. Menara gergasi Buddha yang berada diatas pengunjung yang anginnya melalui gua terdapat banyak patung di dalamnya. Sebahagian besar karya seni yang pernah di dalam gua-gua itu dicuri di awal abad ke-20 dan bangunan candi kayu yang dilindungi sekalipon gua-gua terbakar habis. Jadi, gua ini sekarang sangat memerlukan perlindungan dan telah dinamakan sebahagian dari warisan dunia UNESCO.






                                                                                                                                            sumber

2 comments:

  1. Kota Petra adalah tempat kediaman kaum Tsamud yg dimusnahkan oleh Allah dalam kejadian puting beliung yg dahsyat kerana kufur. Mereka berbangga2 kerana dapat membina rumah dari gunung yg besar, jika di luarnya panas, di dalamnya rasa dingin, jika diluarnya dingin, di dalamnya panas sesuai untuk tubuh, manusia zaman itu perlu bercakap perlahan kerana teknologi mereka membolehkan mereka berkomunikasi berbatu2 jauhnya menerusi corak pembinaan banguanan tersebut... kerana sombong dan angkuh mereka dimusnahkan... tinggalan itu untuk menusia mengambil iktibar

    ReplyDelete
  2. Assalamu alaikum wr wb,,senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman2 melalui room ini, sebelumnya dulu saya adalah seorang Pengusaha Butik yg Sukses, kini saya gulung tikar akibat di tipu teman sendiri, ditengah tagihan utang yg menumpuk, Suami pun meninggalkan saya, dan ditengah himpitan ekonomi seperti ini, saya coba buka internet untuk cari lowongan kerja dan secara tdk sengaja sy liat situs pesugihan AKI SYEH MAULANA Di Website/situnya Saya pun langsug hubungi beliau dan Semua petunjuk AKI saya ikuti dan hanya 3 hari, Alhamdulilah benar benar terbukti dan semua utang saya lunas dan sisanya buat modal usaha, kata kata beliau yang selalu sy ingat setiap manusia bisa menjadi kaya, hanya saja terkadang mereka tidak tahu atau salah jalan. Banyak orang menganggap bahwa miskin dan kaya merupakan bagian dari takdir Tuhan, Takdir macam apa? Tuhan tidak akan memberikan takdir yang buruk terhadap kita semua, cobaan yang Tuhan berikan merupakan pembuktian seberapa kuat Anda bertahan di dalamnya, Tuhan tidak akan merubah nasib Anda jika Anda tidak berusaha untuk merubahnya. saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui Ritual Penarikan Dana Hibah AKI ZYEH MAULANA saya Bisa sukses, Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, AKI ZYEH MAULANA Banyak Dikenal Oleh Kalangan Pengusaha Dan Artis Ternama Karna Beliau adalah guru spiritual terkenal di indonesia, jika anda ingin seperti saya silahkan Tlp Aki Di 0852-9827-5599 atau KLIK DISINI PESUGIHAN AKI MAULANA Wassalam

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Open Cbox