Tuesday, January 15, 2013

Super-sub Perang Dunia Kedua Jepun Terdampar Di Dasar Laut Hawaii ??

super-sub Perang Dunia Kedua Jepun ditemui oleh penyelam di perairan Hawaii

Dua buah kapal selam Jepun yang direka untuk menjalankan pengeboman untuk menyerang bandar di pesisiran pantai US semasa Perang Dunia II telah ditemui terdampar di dasar laut di Hawaii.

Mereka menjadi tawanan perang Tentera US apabila Jepun menyerah kalah pada 1945 tapi segera dihapus tenggelamkan pada tahun berikutnya oleh pihak US yg takut dengan permintaan pihak Soviet untuk mengakses teknologi Kapal Selam Jepun ini.

Ini adalah kerana AS telah belajar sejumlah besar maklumat dari kapal selam dan tidak mahu rahsia teknologi yang jatuh ke tangan Soviet, sekutu bekas mereka.







Tentera Laut Imperial Jepun I-401 yang dijumpai Mac 2005 oleh pasukan dari Pentadbiran Atmosfera Nasional tetapi ia telah mengambil empat tahun lagi bagi mereka untuk mencari kapal kembarnya, I-201.





Memandakan progress Jepun yg menjadi maju dalam teknologi militer, mereka telah menjadi sedar kelemahannya dalam kapal permukaan. Oleh itu memutuskan untuk menumpukan perhatian ke atas kapal selam itu dan mencipta pengangkut pesawat air.

Tiga pesawat pengebom ringan Aichi, yang boleh membawa bom 800kg, boleh disimpan di dalam hangar di dek dan mereka boleh dilancarkan dengan sistem catapult lastik. Pesawat itu telah dipasang dengan pelampung, yang membenarkan mereka untuk mendarat di atas air apabila mereka pulang dari misi mereka.

Jepun mahu menggunakan kapal selam terhebat mereka I-201 - yang boleh mendekati permukaan air, menyediakan dan melancarkan pesawat dalam beberapa minit - untuk melancarkan tikus penuh dengan wabak serta serangga membawa penyakit taun, demam denggi dan tifus.

Tetapi dengan senjata bakteriologi tidak bersedia dalam masa, sasaran beralih kepada Terusan Panama. Jepun menyerah kalah, walau bagaimanapun, sebelum serangan itu boleh dijalankan.

Dr Hans Van Tillburg, warisan maritim penyelaras untuk santuari kebangsaan Laut di Kepulauan Pasifik, berkata: 'Jika anda melihat sub seperti I-201, ia adalah apa-apa seperti sesiapa dalam Perang Dunia Kedua. Ia mempunyai badan diperkemas dan menara conning dan senjata mudah laras.

'Ia kelihatan lebih seperti sub Perang Dingin. Dan ia menepati konsep pelayaran peluru berpandu. '

Dengan krew sebanyak 144 ia dibawa cukup bahan api untuk perjalanan 37.000 km dan tiga kali ganda saiz kapal selam kontemporari.


Wreck: A close up shot of the conning tower of the I-401 remains. The vessel was designed to launch aircraft to bomb the U.S.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Open Cbox