Sunday, September 1, 2013

Tak Logik Ade Piramid Di Indonesia ??

Ahli Arkeologi, Dr Bambang Sulistyanto menyatakan bahawa kemungkinan penemuan piramid di Gunung Sadahurip, Kabupaten Garut, dari aspek arkeologi tidak masuk akal kerana Indonesia tidak mengenali kebudayaan piramid.

Gunung Sadahurip yang diduga terdapat bangunan Piramid

Menurut Ketua Pusat Penyelidikan dan Pembangunan Arkeologi Nasional tersebut, di Jakarta, Minggu (18/12/2011), piramid merupakan kebudayaan Mesir dari abad Sebelum Masihi, sedangkan kebudayaan Indonesia kuno bukanlah piramid, melainkan binaan pemujaan tradisi bertingkat pada masa prasejarah dan candi pada era klasik atau tempoh Hindu-Buddha.

"Lebih daripada satu perempat abad saya belajar arkeologi, baru kali ini saya mendengar adanya sangkaan piramid di Indonesia. Kebudayaan Indonesia kuno itu tidak mengenali piramid, tetapi sangat akrab dengan bangunan suci bernama punden berundak (binaan pemujaan tradisi bertingkat) atau candi," katanya.

Bambang memberi komen, di lereng barat Gunung Lawu memang ada bangunan suci yang bentuknya mirip piramid yang terpancung atapnya, namanya Candi Sukuh, yang dibina sekitar abad ke-15 Masihi. Namun, Candi Sukuh sangat berbeza baik fungsi mahupun maknanya dengan piramid di Mesir.

Sebelumnya, Staf Khusus Presiden Bencana Alam dan Bantuan Sosial Andi Arief mengatakan bahawa pasukan katastropik purba mencari sangkaan adanya bangunan berbentuk piramid di Desa Sadahurip Kabupaten Garut, Jawa Barat, yang cukup memeranjatkan.

Andi menambah daripada beberapa gunung yang di dalamnya dipercayai ada bangunan menyerupai piramid, setelah diteliti secara intensif dan menguji "karbon dating", dipastikan umurnya lebih tua dari Piramid Giza.

Ditegaskan Bambang, penemuan piramid di Garut memerlukan bukti saintifik kerana, jika tidak, maka dia tidak boleh mempercayainya.

"Boleh-boleh saja orang menduga, tetapi soal kebenarannya, nanti dulu. Tanpa bermaksud merendahkan pandangan, pendapat atau dugaan para ahli, adanya piramid di Sadahurip perlu pembuktian secara saintifik," katanya.

Ujian yang diperlukan untuk membuktikan kebenaran sangkaan tersebut, menurutnya, melalui ujian ekskavasi (penggalian) sehingga boleh dibuktikan sejelas-jelasnya.

"Tapi apa mungkin menggali Gunung? Sampai berapa meter batas kedalamannya? Dan berapa luas diameternya? Harus difikirkan berapa padu tanah galian yang perlu digali dan dibuang ke mana? Apa malah tidak merosakkan alam sekitar?" ujarnya bertanya-tanya.

Dia juga tidak bersedia memberi komen soal uji georadar yang disebutkan sudah dilakukan oleh pasukan tersebut di Gunung Sadahurip kerana merasa bukan ahlinya.

"Saya tidak yakin ada ahli yang berpendapat begitu. Jangan-jangan itu pendapat atau pelintiran wartawan saja," katanya.

Menurutnya, seharusnya Indonesia bangga mempunyai Candi Borobudur dan Prambanan yang berasal dari abad ke-9 Masihi yang tak kalah tingginya dengan peradaban piramid.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Open Cbox