Friday, September 6, 2013

Gempar!! Tulisan dari masa Nabi Daud & Nabi Sulaiman ditemui berhampiran Gunung Kuil

Bekerja berhampiran Gunung Kuil (Temple Mount) di Jerusalem, ahli arkeologi dari Hebrew University of Jerusalem iaitu Dr Eilat Mazar telah menemui teks terawal abjad ditulis pernah ditemui di bandar itu.

Tulisan dari masa Nabi Daud & Nabi Sulaiman

Tulisan (inskripsi) yang terukir pada pithos besar, balang seramik tidak bertengkuk ditemui dengan enam lagi di tapak penggalian Ophel. Menurut Dr Mazar, tulisan, dalam bahasa Kanaan, adalah satu-satunya yang ditemui di Jerusalem dan tambahan penting kepada sejarah bandar ini.

Bertarikh abad kesepuluh SM, artifak itu wujud sebelum dua ratus lima puluh tahun paling awal tulisan Hebrew yang dikenali dari Jerusalem, iaitu dari tempoh Raja Hizkia (Hezekiah) pada akhir abad kelapan SM.

Seorang ahli arkeologi generasi ketiga yang bekerja di Institut Arkeologi Universiti Hebrew, Dr Mazar mengarahkan penggalian arkeologi di puncak Kota Daud dan di dinding selatan Gunung Kuil.

Penemuan itu akan diumumkan pada kertas tugasan oleh Dr Mazar, Prof Ahituv Shmuel Ben-Gurion dari University of the Negev, dan Dr David Ben-Shlomo dari Universiti Hebrew, berikutan kajian yang menyeluruh terhadap artifak tersebut. Prof Ahituv mengkaji tulisan dan Dr Ben-Shlomo mengkaji komposisi bahan-bahan seramik. Kertas bertajuk, "An Inscribed Pithos From the Ophel," muncul dalam Israel Exploration Journal 63/1 (2013).

Tulisan ini telah terukir berhampiran tepi balang sebelum ia dipecat, dan hanya serpihannya telah dijumpai, bersama-sama dengan serpihan enam balang besar jenis yang sama. Serpihan telah digunakan untuk menstabilkan bumi mengisi bawah lantai dua bangunan yang mereka telah ditemui, yang bermula dengan awal Zaman Besi IIA (abad ke-10 SM). Analisis komposisi tanah liat balang menunjukkan bahawa mereka semua dibuat oleh pembuat yang sama, dan mungkin berasal dari negara pusat bukit berhampiran Jerusalem.

Menurut Prof Ahituv, tulisan tidak lengkap dan mungkin serpih di sekitar bahu balang, manakala bakinya hanya akhir tulisan dan satu surat dari awal. Tulisan ini terukir dalam skrip proto-Kanaan / awal Kanaan kesebelas hingga kesepuluh abad SM, yang pra-tarikh pemerintahan Israel dan kelaziman skrip Ibrani (Hebrew).

Dibaca dari kiri ke kanan, teks mengandungi gabungan huruf kira-kira 2.5 cm tinggi, yang diterjemahkan kepada m, q, p, h, n, (mungkin) l, dan n. Oleh kerana gabungan surat ini tidak mempunyai makna dalam bahasa yang diketahui Barat Semitik, maka makna tulisan itu tidak diketahui.

Ahli-ahli arkeologi mengesyaki tulisan tersebut menyatakan kandungan balang atau nama pemiliknya. Kerana tulisan itu tidak dalam bahasa Ibrani, ia mungkin telah ditulis oleh salah seorang penduduk bukan Israel di Jerusalem, mungkin Yebus, yang merupakan sebahagian daripada penduduk bandar di masa raja Daud dan Sulaiman.

Penggalian di tapak ini dijalankan dengan kerjasama Pihak Berkuasa Antikuiti Israel, Lembaga Alam dan Taman Israel, dan Syarikat Pembangunan Jerusalem Timur. Tapak ini adalah dalam taman negara di sekeliling dinding Kota Lama Jerusalem, berhampiran dinding selatan kawasan Gunung Kuil. Pihak Berkuasa Antikuiti Israel mengekalkan tapak penggalian itu sebagai sebuah Taman Negara terbuka kepada orang ramai.

Penggalian dijadikan kenyataan melalui sumbangan murah hati oleh Daniel Mintz dan Meredith Berkman New York. Peserta dalam penggalian termasuk pelajar dan pekerja Israel, bersama-sama dengan pelajar atau alumni dari Kolej Herbert W. Armstrong dihantar ke Baitul Maqdis dari Edmond, Oklahoma untuk mengambil bahagian dalam penggalian.

[Eurekalert , Hebrew University of Jerusalem]


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Open Cbox