Wednesday, August 28, 2013

Lagenda Hang Nadim Yang Tidak Ramai Orang Tahu..



Terdapat sesuatu yang misteri berkenaan Hang Nadim.. orang yang sama... Kisahnya hidup selama 400 tahun dalam cerita2 sejarah Melayu.

HANG NADIM I : 1300's AD

Rujukan terawal pasal "Hang Nadim" adalah daripada  .. Naskah helaian Sejarah Melayu tentang seorang budak 10 tahun yg menyelamatkan Singapura dari diserang Todak.

Sejarah Melayu merujuk  'singapura' sebagai "Temasik" iaitu yang digunakan sebelum/semasa Parameswara tinggal disana.. Ini bermakna seawal   1200 hingga 1300. Hang Nadim yang ni sangat terkenal di Singapura. Kita panggil die dengan Hang Nadim I



= Kubur "Hang Nadim I" ni tidak dijumpai sebab dikatekan dilemaskan hidup2 oleh sultan


HANG NADIM II : 1500's AD

200 tahun selepas Hang Nadim I... muncul pulak ade sorang lagi "Hang Nadim".

Sesetengah sumber mengatakan hang Nadim II ni anak Hang Jebat.. Sesetengah kate anak menantu Hang Tuah tapi saya merasakan  lebih kepada Hang Jebat.. Hal ini kerana semase Hang Jebat  mengamuk, isteri dia tengah mengandung dan  Hang Tuah pulak memang takde anak sebab tu takde keturunan Hang Tuah.

Diangkat oleh Hang Tuah menjadi anak angkatnye dan dilantik menjadi Laksamana Melaka... Hang Nadim II ini merupakan pejuang sejati. Pernah dicatatkan die berjuang bersama2 Sultan Alaudin dan Sultan Mahmud mase pendudukan Portuguese 1511 dan mengetuai pengepungan kota Melaka pada 1519 dan 1524. 

Name dia sangat terkenal di Indonesia.. digune menjadi nama jalan, airport, station janakuase dan lain lain.








Asal usulnye DIKATAKAN... tidak diketahui. 



 Kuburnya "Hang Nadim II" jugak tidak dapat dikesan.



HANG NADIM 3 : 

100 selepas Hang Nadim II.... muncul sorang lagi "Hang Nadim" yang  jugak bergelar Laksamana... 

Die berkhidmat dibawah Bendahara Skudai yang bertanggungjawab menawan semula Melaka dari Portuguese pada 1641 dengan bantuan Acheh dan Belanda.

Hang Nadim III diberi peranan membuat serangan darat dari arah Muar.

Kisah2 serangan Melaka ni tidak ada  ditulis oleh orang Melayu secara detail oleh  kecuali Belanda...


BUKAN SEKADAR NAMA

Nama2  besar mcm Hang Tuah, Hang Jebat, Laksamana Bentan, Megat Panji Alam dan lain2 CUME SEKALI sahaja dipakai di Alam Melayu. Dipakai oleh orang2 yang  memang asalnye dia. 

Dan bukan jadik adat orang2 Melayu zaman dulu utk meniru nama orang  besar ni... Bukan mcm zaman sekarang.Disebab itulah  takde sesape pernah dicatatkan dimana2 helaian Sejarah Dunia Melayu yang nama2  mcm dorang ni ditiru pakai oleh orang lain.

Walaubagaimanapun hanya Allah yang mengetahui.. 

Wallahua'lam...

Kredit kepada : Untold History

4 comments:

  1. Anak Hang Tuan ia lah Mas Jiwe. Die d kawinkan oleh Tuah dgn Nadim & memperoleh anak dgn name Tun Ali. WALLAHU a'lam

    ReplyDelete
  2. Sekarang ni banyak boleh dapat kisah2 Hang Nadim... kalau tak kerana kebodohan Sultan Mahmud, sultan last Melaka tu... beliau boleh dapat kembali Melaka dengan kepakaran Hang Nadim... Laksamana ini sebenarnya lebih perwira dari Hang Tuah

    ReplyDelete
  3. Makam yang berada dipulau kusu singapura tu makam siapa?? Kerana disitu terdapat makam yang dipercayai hang nadim(tertulis di batu nisannya)

    ReplyDelete
  4. Makam yang berada dipulau kusu singapura tu makam siapa?? Kerana disitu terdapat makam yang dipercayai hang nadim(tertulis di batu nisannya)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Open Cbox