Sunday, March 10, 2013

Sejarah Dunia Yang Digelapkan Bahagian 2


1.
Mills Darden (AS tahun 1798 - 1857) berat badannya 463 kilo, sedangkan berat isterinya hanya 46 kg.











2.
Antonio Meucci (1808-1889) dari Itali  yang mereka telefon pada tahun 1849 dan Alexander Graham Bell sebenarnya bekerja dengan Meucci, merekanya balik pada tahun 1876 dan mengakui sebagai pencipta telefon!


Antonio Meucci


Alexander Graham Bell 






3.
 Sir Joseph Wilson Swan mencipta untuk pertama kalinya mentol lampu pada tahun 1878 di England. Dan Thomas Alva Edison membuat sedikit tiruan yang lebih baik, kemudian ia berusaha untuk mendapatkan hak rekacipta atas tiruan bola lampunya tersebut di Amerika sekitar satu tahun kemudian. Thomas Alva Edison memperkenalkan bahawa bola lampu elektrik adalah hasil rekaciptanya. Tetapi pada tahun 1892 Perusahaan Edisons bergabung dengan Swans menjadi General Electric dan setelah itu mereka menggunakan mentol asli dari hasil penemuan Swans untuk membuat mentol lampu.





4.
Ilmuwan terkenal Nicola Tesla (1856-1943) mencipta radio pada tahun 1893 dan membentukannya semula, bererti Marconi bukanlah pereka sebenar.






5.
Serombong kapal Titanic ke 4 hanya untuk hiasan,ianya agar nampak cantik dan kemas! Kapal titanic sebenarnya hanya menggunakan 3 serombong kapal untuk membuang asap, bagi serombong yang keempat hanyalah hiasan untuk menampakkan cantik sahaja.





6.
Charles Lindberg memang manusia ke-82 yang terbang melepasi laut, tetapi ia adalah yang pertama yang melakukannya sendirian. 







Negara Vatican didirikan pada tahun 1929 dengan bantuan seorang diktator fasisBenito Mussolini yang ingin mendapatkan sokongan dari gereja.




Benito Mussolini berdiri disebelah Hitler..


Untuk sambungan nantikan bahagian ketiga sejarah dunia yang dirahsiakan...

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Open Cbox