Friday, September 20, 2013

SEJARAH KERAJAAN ISLAM SRI WIJAYA



Pemandangan Gunung Jerai yang dilihat dari Pantai Merdeka, Kedah

--------------------------------------------------------------
Kedatangan Sharifah Mariam al-Jefri bersama dengan suaminya, DYMM Raja Merong Maha Wangsa ke Kedah untuk menyebarkan agama Islam keseluruh Nusantara. Gerombolan mereka datang ke Kedah dengan Kapal Arang beserta candi batu berlubang ditengah untuk memacak bendera atau panji kalimah syahadah berwarna merah dan gambar naga berwarna hijau. Candi batu berlubang tersebut kini disimpan oleh pihak muzium negeri Kedah. Sebelum kedatangan baginda bersama isterinya, Wali Abdal Syed Jamal al-Jefri telah memberi arahan agar membuka kerajaan yang dekat dengan sebuah gunung yang mempunyai masjid milik putera nabi Allah Nuh a.s. yang bernama Yafis, orang siam mengelar Yafis sebagai Tok Kong yang bermakna dalam bahasa Melayu Siam iaitu Datuk Puak. Selepas kematian Yafis atau Tok Kong generasi selepas beliau membuat gambar Tok Kong dan memuja serta menyembah gambar tersebut. Kedatangan Raja Iskandar Zulkarnain ke negeri Kedah ialah untuk menghapuskan amalan khurafat mereka dan membawa ajaran Nabi Allah Ibrahim a.s. ke sebelah sini. Putera Raja Iskandar Zulkarnain bernama Phonain dengan bahasa Melayu Siam bermakna 'Lelaki Putera Raja Iskandar Zulkarnain'. Phonain telah banyak membina bangunan purba di sekitar Gunung Jerai, Kemboja, Laos dan Vietnam termasuklah bangunan Angkor yang dirampas oleh Raja Khameang Thai dan Raja Anam. Kawasan ini banyak ditumbuhi dengan pokok Rhu. Bukti adanya bangunan purba di sekeliling gunung Jerai telah di temui oleh ahli-ahli arkeologi. Bangunan-bangunan ini telah dirobohkan oleh tentera Thai dan British selepas mereka berjaya membunuh Maharaja Melayu DYMM Sultan Jaafar Muadzam Shah pada tahun 1876 yang di tangkap di Kota Pulau Tiga, Sungai Merbuk Kedah.
--------------------------------------------------------------------------------------

Gerbang Pintu Masuk KUALA BAHANG ke Penempatan Para Pedagang dan Pelawat di Pelabuhan Melaka, Kedah


Bukti sirah Nabi S.A.W, baginda ada mengutuskan sahabatnya Saad Bin Abu Waqas r.hu untuk mengIslamkan Raja China, Sai Ti Song yang sebelum itu merupakan pengikut ajaran Nabi Allah Ibrahim a.s dari ajaran kitab Allah Suhuf iaitu agama Hanif. Anaknya Sheikh Huang Ti ialah ayahanda kepada DYMM Raja Merong Maha Wangsa yang bergelar Sultan Muzaffar Shah I. Beliau telah berkahwin dengan puteri raja Turki 'Wali Allah Abdal' Syed Jamal al-Jefri. Semasa mereka berkerajaan di Kedah, adik Sharifah Mariam telah pergi berdagang di benua Hindi (India). Rombongan perdagangannya telah menarik perhatian raja Hindu yang bernama Soka. Dengan takdir Allah Raja Soka telah memeluk Islam dan mengahwini adik Sharifah Mariam yang bernama Sharifah Mumtaz al-Jefri. Jadi oleh kerana itu hubungan DYMM Raja Merong Maha Wangsa telah menjadi sebagai biras dengan Raja Soka, India.


Duit Dirham PERAK Fahri" Kerajaan Kedah
Dari catatan Abu Dulaf berasal dari bandar Bukhara pada tahun 940 masihi, beliau sendiri telah singgah di Kedah. Katanya 'Saya dapati tempatnya amat indah dengan tembok-tembok kota, taman-taman bunga dan aliran mata air dari bumi. Saya melihat lombong bijih timah yang tidak ada tolok bandingnya di dunia ini. Di kota ini ada tukang-tukang membuat pedang 'Qala'i' iaitu sejenis Pedang Hindi yang tulen. Penduduknya mempunyai Mahkamah Keadilan, penjara serta hukuman denda. Rajanya tunduk kepada negara Islam China dan menyebut maharaja Islam China dalam khutbah jumaat dan mempunyai sikap PANDANG KE TIMUR (mencontohi Raja China). Mata wang mereka adalah dirham perak yang dipanggil 'fahri'. Mereka memakai kain sutera yang amat mahal seperti orang China'. Abu Dulaf juga mengatakan orang Kedah pandai menggunakan tepung gandum, memakan buah kurma, roti dan sayur seperti kebudayaan orang-orang Arab.




Pengembara China pula mengatakan di Kedah ramai orang yang mempunyai nama berpangkal 'Pu'. Ahli kaji bahasa China bersetuju ia bermakna 'Abu' ini membuktikan Kedah mempunyai ramai orang Islam. Ini membukti yang kerajan Kedah Tua telah lama wujud iaitu sejak tahun 700 tahun masihi lagi dan mempunyai hubungan rapat dengan negara China, Benua Keling dan negara-negara Arab. Ini dari bukti dengan pemakaian sutera, pedang Hindi dan pemakanan gandum serta buah kurma. Tapi seperti biasa sejarawan-sejarawan akan berhabis-habisan dengan teori palsu dan batil mereka untuk menegakkan Benang Yang Basah yang kononnya Ketamadunan kita di sini sebenarnya Ketamadunan Hindu dan Barat yang Ketamadunan Agama Hanif berteraskan Agama Tauhid peninggalan nabi Allah Ibrahim a.s. Di tambah pula dengan ketibaan agama Islam di rantau ini di bawa oleh Syarifah Maryam al-Jefri bersama suaminya DYMM Raja Merong Maha Wangsa.



Pelabuhan KUALA BAHANG di Kedah, tempat Kapal-kapal Perang dan Perdagangan berlabuh

Raja Soka setelah memeluk Islam telah menukarkan namanya kepada Shah Jihan I. Baginda dan isterinya Sharifah Mumtaz al-Jefri menubuhkan kerajaan Sri Wijaya yang berpusat di beberapa tempat antaranya ialah di Kedah. Ramai orang tidak tahu di manakah tempat tetap pemerintahan kerajaan Sri Wijaya ini, malah ada yang mengatakan di Palembang, Jawa dan di Kelantan. Ramai ahli sejarah yang berpendapat bahawa kerajaan Sri Wijaya adalah kerajaan Buddha tetapi tanpa bukti yang kukuh, hanya pada andaian sahaja. Sri Wijaya dalam bahasa Melayu Tua atau bahasa Melayu Siam bermakna Penempatan Tentera Islam Menyebar Nasihat Raja. Raja Sri Wijaya iaitu Shah Jihan I telah menempatkan tenteranya di kota yang bernama Kota Samarahan di Sarawak, Kepulauan Borneo dan baginda juga membina sebuah Masjid yang besar di Kepulauan Jawa Indonesia berbentuk seperti kuil hindu dan Masjid itu masih wujud sehingga sekarang.


Ada catatan sejarah mengatakan pada tahun 1000 masihi kerajaan Kedah pernah menyerang Selatan India, ini menyebabkan sebuah kerajaan Hindu di pantai Koromandel itu yang rajanya bernama Rajendra Chola yang mempunyai angkatan laut yang kuat telah membuat serangan balas. Kedah telah disebut-sebut oleh Raja Rajendra Chola sebagai negeri yang paling hebat membuat tindakan balas dan kita sedari ini kerana Kedah mempunyai Raja Islam dan paling ramai penduduk yang beragama Islam. Pada tahun 1025 masihi raja Rajendra Chola telah menyerang Sri Wijaya dan menyebut bahawa Kedah adalah antara kota-kota yang penting bagi kerajaan Sri Wijaya. Pulau Langkawi telah berjaya dimusnahkan dengan teruknya oleh armada perang raja Hindu tersebut. Paul Wheatley telah menterjemahkan batu bersurat raja Hindu tersebut katanya "Beta Rajendra, menghantar beratus-ratus kapal ke lautan bergelora dan telah berjaya menawan Raja Kadaram (Kedah) sekali dengan gajah-gajah angkatan perangnya yang sangat hebat, beta juga telah berjaya merampas harta-harta yang amat banyak kepunyaan raja tersebut yang dikumpulnya dengan JUJUR sejak beberapa lama".


Dalam Hikayat Merong Maha Wangsa diceritakan tentang serangan keatas Raja Kedah : " Sebermula maka tersebutlah perkataan pulau Langkapuri (Langkawi) itu selepas peninggalan perang Seri Rama dan Andanum jadi sunyilah pulau itu, tiada siapa-siapa pun duduk ".






Pintu Masuk Pelabuhan Melaka "Gerbang Kacapuri" di Kuala Bahang, Kedah, YANG BERDEKATAN DENGAN KUALA MELAKA, KEDAH

DYMM Maharaja Melayu Raja Merong Maha Wangsa telah memilih Kedah sebagai Pelabuhan Melaka, kerana ia mempunyai keistemewaan berikutan wujudnya Gunung Jerai yang dapat menjadi panduan kepada pelayar-pelayar, pedagang-pedagang dari timur dan barat dan menjadi panduan armada laut Sri Wijaya yang melalui Selat Melaka. Kota Portugis yang terdapat di Bandar Hilir Melaka hanyalah kota untuk tentera upahan Portugis Islam pada tahun-tahun selepas itu yang tidak mempunyai sebarang Gunung untuk panduan kapal-kapal yang ingin berlabuh di situ. Dan Ulu Melaka ialah Pulau Langkawi satu nama yang masyhur ketika itu dan berdekatan pula dengan tanah besar Kedah. Selain dari itu Gunung Jerai juga menjadi daya penarik kepada ekonomi kerajaan Merong Maha Wangsa yang selalu singgah di Kota Aur di Lembah Bujang. Sebelum itu Kuala Perlis dan Kuala Kedah belum wujud malah Kuala Kedah digelar pada masa itu sebagai Kuala Bahang. Kuala Bahang mempunyai kubu yang kuat dan digelar sebagai Gerbang Kacapuri yang sering digunakan oleh kerajaan Kedah dan tentera Sri Wijaya sebagai benteng pertahanan. Pelabuhan Melaka pada masa dahulu ialah merangkumi dari Kuala Perlis hingga ke Kota Aur di Lembah Bujang Merbuk, Kedah. Bukti dari sejarah menunjukkan pelabuhan Melaka di Kuala Bahang merupakan tempat berlakunya peperangan yang sengit sebelum British dan Belanda mengambil keseluruhan Nusantara ke dalam empayar mereka. Hasil-hasil dari Syburi iaitu Kedah Timur yang di bawa dari Songkla dan pantai Timur seperti Kelantan dan Terengganu di eksport dari sini, di antaranya termasuklah emas dan geliga. Moorhead mengatakan pelabuhan di Kedah membekalkan TIMAH yang paling banyak di dunia pada masa itu dan kekal sebagai pembekal utama buat beberapa kurun.

4 comments:

  1. Kadaram pada abad 1 hingga 12 adalah kerajaan Melayu Hindu buddha dengan pengaruh Kerajaan Chola Indian sangat dominan bukan kerajaan Islam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak tulisan anda menyimpang dari kebenaran semasa Kerajaan Hindu Rajendra Chola menyerang Kedaram abas ke 11 tiada Kerajaan Islam atau penduduk islam wujud lagi, Islam hanya wujud kemudian dlm abad ke 15 dan selepasnya.

      Delete
  2. Maaf...walaupun agama Islam yg dibawa oleh Nabi Muhammad saw blm ada pd ketika itu...amat diyakini yg dimaksudkan oleh penulis itu ialah agama Tauhid/Hanif yang mengEsakan Allah. Satu²nya Tuhan umat manusia. Ada bukti yang boleh dikongsi ke untuk menyokong kenyataan Kadaram pada abad ke 11 merupakan kerajaan Melayu Hindu Buddha?

    ReplyDelete
  3. Gabung Bersama kami di Betpulsa,net
    Daftar di Betpulsa,net Dan mainkan Ratusan Game Dalam 1ID
    Situs Paling Terpercaya Betpulsa
    Menangkan Bonus Jutaan Rupiah Setiap Harinya
    Jaminan Kemenangan Bergaransi.
    AYO SEGERA BERGABUNG DAN BUKTIKAN SENDIRI

    Games Yang Tersedia Antara Lain :
    * SPORTSBOOK
    * POKER
    * LIVE CASINO
    * IDN LIVE
    * BLACK JACK
    * SLOT ONLINE
    * SABUNG AYAM S128

    Promo di Betpulsa :
    * Min Depo 25 K
    * Min WD - 50 K
    * Bonus New Member 15%
    * Next Deposit 10%
    * Bonus Harian 5%
    * Bonus Naik Level
    Dan Masih Banyak Bonus Lainnya.
    * Deposit Via Pulsa Tanpa Potongan Rate 100%
    * Deposit dan Withdraw 24 jam Non stop tanpa kendala
    * Proses Deposit & Withdraw Tercepat
    * Jaminan Jackpot 100% Dan Mudah Cair
    * Livechat 24 Jam Online
    * Segera Bergabung Di Betpulsa,net
    * Untuk Info Lebih Lanjut Bisa Hubungi CS Kami

    ## Contact_us ##
    WHATSAPP : 0822 7636 3934

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Open Cbox