Monday, April 8, 2013

Kekejaman Tentera Serbia Di Bonia Part 2


Setelah 15 tahun ibu menangis kembali bila mangsa2 perang bosnia paling tragis di abad ini dikebumikan semula



Solat jenazah



para waris mengangkat rangka mayat ahli keluarga masing-masing untuk dikebumikan selepas selesai upacara solat jenazah berjemaah di Perkuburan Besar Potocari, Srebrenica, Bosnia.




DERITA MANGSA ROGOL ASKAR SERB

Fika, 15, dan kakaknya berumur 17 sewaktu ditangkap dan dirogol bergilir-gilir oleh sepasukan askar Serb yang menawan wilayah timur Bosnia di awal tahun 1990-an lalu.

"Selepas saya di rogol, mereka (askar Serb) merogol kakak. Mereka turut memaksa saya menonton perbuatan kejam terhadap kakak.

"Mereka juga memaksa kami mengaku sebagai pengintip, jadi kami dipukul dan dicabut gigi.

"Kakak meninggal dunia selepas beberapa hari diseksa," kata Fika yang kini berumur 34 tahun dan telah berumah tangga.

Walaupun peristiwa hitam itu berlalu lebih 20 tahun, Fika dan ribuan wanita Islam Bosnia yang pernah menjadi mangsa kerakusan rejim Serb, terus menagih pengiktirafan dan sokongan daripada kerajaan yang sehingga ke hari ini takut untuk menuntut pampasan berkenaan.

Keadaan itu menyebabkan kumpulan hak asasi kemanusiaan mula kehilangan sabar, sekali gus mengeluarkan amaran bahawa jumlah penghidap masalah psikologi akibat kekejaman itu terus meningkat dan menjadi semakin buruk dari sehari ke sehari.

"Sebenarnya mangsa-mangsa rogol rejim Serb ini tertekan dalam diam dan mereka sudah tidak boleh mengawal perasaan lagi," menurut laporan Majlis Pengampunan Antarabangsa.

Setakat ini, kurang daripada 40 kes rogol mendapat pengadilan dalam 17 tahun lalu sejak perang Bosnia-Herzegovina ditamatkan.

Pihak perundangan peringkat negeri pula bertindak melambatkan hak pampasan dan pemulihan mangsa-mangsa rogol perang yang sehingga ke hari ini belum terjawab sekali gus menjadi mainan politik.

Bosnia-Herzegovina didiami tiga utama iaitu kaum Bosnia, kaum Serbia dan kaum Croatia. Kira-kira 100,000 penduduknya terbunuh dan majoritinya adalah Islam.

'Hati saya hancur'

Sesudah perang, Republik Persekutuan Yugoslavia juga sebuah negara yang dibubarkan dan terbahagi kepada dua iaitu Republik Serb dan Persekutuan Bosnia-Herzegovina didiami masyarakat Islam dan Croatia.

Sementara itu, beberapa sumber melaporkan jumlah wanita dirogol rejim Serb meningkat kepada 35,000 orang dan kebanyakannya adalah wanita Islam.

Fika enggan mendedahkan nama sebenarnya kerana bimbang dengan stigma masyarakat sekeliling yang masih memandang rendah kepada mangsa rogol perang Bosnia.

Beliau dan kakaknya ditangkap askar Serb sewaktu operasi penghapusan etnik Islam di timur Bosnia.

"Kami dibawa ke kem tahanan pelarian Serb dalam bandar Vlasenica," katanya dengan menambah sudah tidak dapat mengira berapa kali dirogol oleh askar rejim.

Beberapa bulan kemudian, Fika dibebaskan dan beliau menuju ke utara bandar Tuzla yang kini menjadi sebahagian daripada wilayah Persekutuan.

"Selepas itu, saya terpaksa berhenti sekolah dan membantu ibu dan adik selepas ayah terbunuh dalam peperangan," katanya.

Kini, Fika yang juga seorang ibu belum berani untuk menceritakan kisah silamnya kepada anak-anaknya dan masih percaya lelaki yang merogolnya masih hidup.

"Mereka telah menghancurkan diri dan hati saya. Sehingga ke hari ini peristiwa itu tidak padam dan sentiasa ada dalam ingatan saya," katanya.

Lebih tragis lagi, perkahwinannya hancur sebaik sahaja menceritakan detik dirogol kepada suaminya.

Tiga tahun lalu, Fika diberi kekuatan untuk membuat laporan mengenai kisah silamnya kepada pihak berkuasa selepas mendapati dua daripada suspek yang merogolnya masih menduduki bandar Vlasenica.

Namun sehingga ke hari ini, polis masih belum membuat sebarang tangkapan.

Fika turut disahkan mengalami tekanan post-trauma dan diberikan 250 euro (RM101) setiap bulan daripada Pertubuhan Islam-Croatia disebabkan penyakitnya itu.

Menurut Fika, ramai lagi wanita senasibnya yang tinggal di Republik Serb tidak diberikan pengadilan.

"Mengikut undang-undang, mangsa wajib membuktikan kerosakan sekurang-kurangnya 60 peratus pada badan mereka dan tidak membabitkan trauma psikologi," kata Fika.

Sekurang-kurangnya tiga tuntutan berasingan telah dibuat dalam tahun kebelakangan ini yang menggesa memasukkan hak-hak mangsa rogol perang dalam akta negeri namun tidak berhasil kerana ia masih disekat pihak Republik Serb.

Britain ambil langkah

Nasib malang yang menimpa ribuan wanita Islam Bosnia memberi ilham kepada Britain untuk mengetengahkan isu meningkatkan tahap kesedaran terhadap keganasan seksual peperangan dalam perhimpunan G8 melibatkan negara-negara perindustrian pada tahun depan.

Di bawah Inisiatif Mengelak Keganasan Seksual, kerajaan Britain merancang untuk menghantar pegawai-pegawai polis, peguam, ahli-ahli psikologi dan pakar forensik ke Bosnia serta negara-negara konflik lain untuk bekerjasama dengan pihak berkuasa tempatan mengenai isu terbabit.

"Setakat ini, kita hanya akan mengutamakan Bosnia Herzegovina. Kami yakin akan diberi peluang yang besar dalam menangani isu itu dan proses keamanan tidak akan berjaya jika tiada resolusi," kata jurucakap program berkenaan, Ann Hannah.


Wanita yang menjadi mangsa kerakusan askar Serb mengalami tekanan mental kerana turut diseksa dengan kejam.



Ribuan bayi hasil tindakan kejam askar Serb dilahirkan dalam tahun 1990-an.





PADA 6 April lalu (2012), genap 20 tahun tercetusnya perang Bosnia. Tanggal itu mengingatkan penduduk dunia kepada kekejaman tentera Serbia terhadap umat Islam Bosnia di bekas jajahan Yugoslavia sepanjang tiga tahun perang itu tercetus bermula dari Mac 1992 hingga Disember 1995.
Bagi mangsa perang yang terselamat, penderitaan yang dilalui sepanjang tiga tahun perang itu tidak pernah luput daripada ingatan, terutamanya bagi etnik Bosnia yang beragama Islam.

Ia bermula dengan pembunuhan seorang gadis etnik Islam Bosnia oleh seorang penembak curi askar Serbia ketika gadis itu menyertai sekumpulan 100,000 penduduk Bosnia daripada pelbagai agama dan etnik berarak secara aman meraikan kemerdekaan Bosnia-Herzegovina daripada Yugoslavia dan menyatakan protes mereka terhadap tindakan Tentera Rakyat Yugoslav (JNA) pimpinan Serb Bosnia yang mengepung Sarajevo bagi memulakan perang terhadap etnik Bosnia dan Croat.

Beberapa pertubuhan dunia melaporkan, hampir 200,000 orang terbunuh dalam perang itu dan kebanyakan mangsa merupakan 65 peratus golongan etnik Islam Bosnia, termasuk lebih 1,000 kanak-kanak.

Pelbagai kisah penderitaan diceritakan sendiri oleh mangsa perang, saudara-mara, ahli keluarga yang terbunuh dalam perang itu termasuk kekejaman askar Serb, lebih-lebih lagi tentera Serbia di bawah komander Bosnia Serb, Jeneral Ratko Mladic yang diarah oleh pemimpin Yugoslovia ketika itu, Radovan Karadzic untuk melancarkan kempen penghapusan etnik bagi membunuh penduduk Islam Bosnia.

Mladic yang dikenali dengan gelaran 'Penyembelih Bosnia' kerana peranan dan bertanggungjawab melakukan 'Penyembelihan Srebrenica', iaitu tragedi pembunuhan beramai-ramai terbesar di Eropah selepas Perang Dunia Kedua, ketika menceroboh Srebrenica, 120 kilometer dari Sarajevo, dengan membunuh lebih 8,000 penduduk Islam tempatan serta memusnahkan hampir 80 peratus rumah di Srebrenica.

Ketika serangan dilancarkan, hampir 15,000 orang bertarung nyawa dengan mendaki gunung dekat bandar Tuzla dan terpaksa berjalan sejauh 100 kilometer bagi mengelakkan dibunuh jika ditemui oleh tentera Serbia. Keganasan tentera Serb tidak terhenti setakat itu, penghapusan etnik turut dilakukan terhadap wanita Islam Bosnia dan melakukan keganasan termasuk merogol mereka yang ditempatkan di seluruh kem tahanan di Bosnia. Sesetengah wanita dirogol berulang kali oleh tentera Serb pada setiap malam.

Dilaporkan kira-kira 50,000 wanita Islam Bosnia menjadi mangsa rogol dan 2.2 juta lagi terpaksa meninggalkan kediaman masing-masing demi menyelamatkan diri daripada menjadi mangsa kekejaman tentera Serb. Malah, wanita Islam yang sedang mengandung juga tidak terlepas daripada kekejaman Serbia apabila janin atau bayi mereka yang di dalam kandungan dikorek keluar dengan tujuan tiada lagi bayi etnik Islam Bosnia yang lahir ke muka bumi ini.

Dalam kes yang dilaporkan berlaku di dalam sebuah kem pelarian mangsa perang yang ditawan oleh tentera Serb, menyaksikan ribuan penduduk Islam diasingkan antara lelaki dan wanita.

Sementara itu, sebahagian wanita dan kanak-kanak dipindahkan ke kem lain dan selebihnya terutama lelaki dibunuh dengan kejam sama ada disembelih atau ditembak. Ada juga saksi menceritakan jiran-jiran yang bukan berketurunan Bosnia Islam turut mengambil kesempatan membunuh lelaki dan merogol wanita etnik Bosnia.

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) pula 'gagal' menyalurkan bantuan kerana askar Serb sering menghalang bantuan kepada penduduk Bosnia yang terjejas akibat bekalan elektrik dan gas terputus dan makanan yang tidak mencukupi terutamanya pada musim sejuk.

Penduduk Bosnia terkepung selama 1,426 hari di Sarajevo, ibu negara Bosnia-Herzegovina. Kepungan pengganas Serb ke atas Sarajevo berlarutan selama 44 bulan, lebih lama daripada kepungan tentera Nazi Jerman ke atas bandar raya Leningrad (kini St. Petersburg) semasa Perang Dunia Kedua. Seramai 380,000 penduduk Sarajevo pada waktu itu tidak mempunyai bekalan elektrik, air atau alat pemanas, dan terpaksa bersembunyi daripada terkena tembakan meriam yang dilepaskan oleh pengganas Serb setiap hari.

Selepas perang tamat, banyak kubur besar mangsa askar Serb ditemui satu persatu, mengandungi tulang dan mayat manusia yang ditanam beramai-ramai dipercayai mayat penduduk Bosnia.

Selepas 20 tahun perang itu berlalu, kesengsaraan penduduk Islam Bosnia terus dikenang dengan mengadakan pelbagai acara dan tragedi itu pasti tidak akan hilang daripada ingatan sampai bila-bila.

Ahli keluarga dan saudara-mara mangsa kekejaman askar Serb menziarahi satu daripada kubur besar di Bosnia.




Cuba kita selami sebentar situasi di bawah yg berlaku pada waktu pembersihan etnik tersebut:

“..berdasarkan kepada keterangan Sulejman Besic yang berusia 46 tahun, seorang Chetnik (askar serb) yang dipanggil Dusan Tadic telah pergi menemui seorang wanita Islam dan menjerit kepadanya untuk memberitahu di mana suaminya berada. Dia kemudian mengarahkan wanita tersebut supaya menanggalkan pakaiannya, dan mengancam akan membunuhnya jika dia enggan berbuat demikian. Dalam menangis, dia mula membuka pakaiannya di hadapan mata pistol. Namun demikian tidak kurang seminit selepas iu, Tadic menembaknya di kepala. Kemudian dia membawa anak lelaki wanita tersebut yang mana selama adegan ngeri ini berlaku, dia terbaring tidak berapa jauh dalam keadaan tangannya diikat. Anak lelaki itu kemudian disuruh merogol ibunya yang sudah mati. Di kemudian menangis dengan sekuat-kuatnya, dan akhirnya dengan segera ditembak mati oleh Dusan Tadic.” –dipetik daripada Harun Yahya.

Al-Fatihah kepada saudara islam yang terkorban di Bosnia

.




August 30, 1995: NATO planes, supported by UN ground troops, launched massive airstrikes on Serb strongholds around Sarajevo, causing the Serbs to shell Sarajevo in response.














Sumber

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Open Cbox