Tuesday, January 15, 2013

::Sejarah Melayu yang disembunyikan?? HMS Malaya..Dana Sultan Melayu...:::




Tidak ramai daripada kita tahu sebelum Malaysia telah ditubuhkan pada September 16hb 1967 dan sebelum kita mencapai kemerdekaan pada tahun 1957 sebelum mampu berfikirkan kemerdekaan kita mempunyai kapal perang kita sendiri dinamakan sempena tanah air kita.












kapal perang tersebut HMS MALAYA, Queen Elizabeth kelas kapal penempur dibina oleh Sir WG Armstrong Withworth and Co Ltd....


Ia ditaja oleh raja-raja dari Persekutuan Negeri Melayu (negeri Perak, Selangor,Pahang dan Negeri Sembilan) itu nama MALAYA. (bayangkan raja-raja kita hari yang menaja kapal perang untuk Empayar British)

Cadangan untuk menaja telah dibuat oleh Sultan Perak pada tahun 1913 dengan dibalas mendapat sokongan oleh Sultan Selangor.


HMS MALAYA adalah seberat 33 020 tan. Saiznya 196,82. Mampu belayar selaju 25 knot yang didorong oleh turbin Parsons stim yang terdiri daripada 24 dandang turbin 4 aci pada 56 500 kuasa kuda.


HMS Malaya bersenjata apabila keluar dari depot itu pada tahun 1915 dengan lapan Mk1 pistol 15 inci, empat belas tunggal MkXII 6 pistol inci, dua tunggal 3 inci pesawat senapang anti, empat tunggal 3 pounder saluting guns dan empat 21 inci tiub torpedo....





Semasa Perang Dunia Pertama ramai rakyat malaya ni terutama nya yang tinggal di negeri selat menderma kepada kerajaan british untuk berperang di eropah.

Salah satu benda yang Federated Malay States atau Persekutuan Tanah Melayu ialah HMS Malaya, di namakan dari perkataan Malaya. Bertempur dengan beraninya di dua perang dunia WW1 dan WW2 HMS Malaya ni terselamat dari tenggelam semasa perang walau pun akhirnya HMS Malaya berakhir menjadi besi buruk. Jasa nya kepada British tak ternilai.




Ini adalah gun barrel bersize 15inch dan ade 8 kesemuanye.....



                                     Crew sedang exercise

HMS Malaya berkhidmat di kedua-dua peperangan dunia, pertama semasa Pertempuran Jutland mana kapal perang ini bersama-sama dengan Elizabeth Queen Kelas kapal penempur lain Skuadron Pertempuran 5 Armada Grand berjuang menentang Tentera Laut Imperial Jerman.

dia telah ditembak oleh peluru musuh lapan kali tetapi masih mampu untuk kembali dengan selamat, dengan kerugian sebanyak 65 pelaut.

Semasa Perang Dunia Kedua HMS Malaya telah ditempatkan di Mediterranean sebagai konvoi pengiring dan pada masa operasi yang sama terhadap armada Itali. Dia melepaskan senjata beliau dalam kemarahan di Genoa pada bulan Februari 1941 di bawah Operation Grog dalam kempen pengeboman laut dan udara tentera laut terhadap bandar pelabuhan Itali Genoa dan La Spezia.

Pada 20 MAC 1941, HMS Malaya telah rosak oleh torpedo yang diluncurkan oleh beberapa Jerman U-bot U-106. HMS Malaya telah senget 7 darjah akibat ditembak teruk. Dia sampai ke Trinidad dan kemudian New York untuk pembaikan.


HMS Malaya mempunyai kot jata negara Negeri-Negeri Melayu dan mempunyai bendera tentera laut sendiri sesuatu yg unik yang berbeza dari kapal perang lain dalam Grand Armada British pada masa itu.

Walaupun pada masa itu tidak ada anak-anak kapal Melayu atau pegawai-pegawai Melayu yang berkhidmat di atas kapal HMS Malaya.








Royal Navy Ship Crest HMS MALAYA Stamp (Gibraltar)

Selamat Membaca Semua!!!


                                                      Sumber

5 comments:

  1. mana kapal ni sekarang? kalau ada, sepatutnya dipamerkan di museum negara sebagai sejarah negara

    ReplyDelete
  2. xtau la.. ade la kot disimpan di mana2..

    ReplyDelete
  3. cuba baca btl2, kan kapal ni dh dilupuskan jd besi buruk

    ReplyDelete
  4. Mknanya sultan pun berpihak kepada british....padahal pendekar2 lain menentang british

    ReplyDelete
  5. Bukan bermakna sultan berpihak kepada British dgn menyumbang kepada pembelian kapal tersebut. Tetapi sultan sedar akan ada perkara yg lebih besar berlaku kepada Tanah Melayu jika ianya tidak dilakukan. Malah,penubuhan askar Melayu pertama juga adalah dari desakkan sultan2 ketika itu.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Open Cbox